U okviru serije akademskih predavanja “Srbija i Evropa kroz vekove prožimanja“ u EU info centru predavanje je održao dr Davor Džalto, umetnik, istoričar i teoretičar umetnosti i teolog. Njegovo predavanje „Drugi i drugost u tradiciji Istoka i Zapada“ izazvalo je veliko interesovanje i brojna pitanja publike zainteresovane da sazna odakle potiče tradicija tumačenje „drugog“ kao „zlog“ ili „demonskog drugog“.

Džalto je izneo presek od antičkog doba, starozavetnih priča, srednjeg veka, od prvih pominjanja demona, đavola, satane, vampire, veštica, vukodlaka i izneo tumačenje kako se od politeizma do monoteizma stvarala slika neprijatelja od onih iz redova same zajednice, do spoljnih koji su preuzimali atribute zla.

On je izneo da su religijski narativi i u novo vreme živi i prisutni u stvarima koje smatramo kulturnim tvorevinama i pokazao fotografije nekoliko savremenih, pravoslavnih ikona u kojima se prikazuju “drugi” kao zlo. Takva je recimo, ikona na kojoj se, nasuprot raju i Hristu prikazuje satana na čijoj su strani naslikana banka, policija, avioni, industrijsku objekti kao metafora zla. Na drugom primeru su Marks, Engels i Josip Broz u paklu, a naveden je i primer u kome se nasuprot srećnoj porodici naslikane žene i doktor koji vrše abortus.

dzalto-predavanje-2

FoNet

Stereotipi o drugom kao zlu nalaze se u delima popularne kulture poput filmova o Drakuli ali i u izjavama zvaničnika koji objašnjavaju političke i društvene događaje. Tako je Džalto naveo primer izjave mađarskog premijera Viktora Orbana koji je povodom masovnog priliva izbeglica izjavio da oni “dolaskom iz druge civilizacije ugrožavaju naš način života, našu kulturu, naše običaje i našu hrišćansku tradiciju”.

Dr Davor Džalto je našao primer “upotrebe zlog drugog” i iz nedavne istorije ovih prostora kada je govoreći o ratu devedesetih godina vladika Atanasije Jevtić izgovorio i da su “njega započele iste đavolje sile koje su uglavnom i započinjale sve ratove. A nama hrišćanima, nama pravoslavnim Srbima je ostajalo da se uvek borimo i da se odbranimo.”

Džalto je ukazao na potrebu za prevazilaženjem dualnih kategorija mišljenja u našim pokušajima da razumemo realnost oko nas, imajući u vidu da simplifikovane dualne kategorije lako mogu postati predmet ideoloških i medijskih manipulacija.