Nikolina šumska tajna 16/10/2019 EU u Srbiji – so je s Himalaja, maslinovo ulje s primorja, pečurke sa srpskih planina, namaz je u teglici, a kupci su u Češkoj, Sloveniji, Belgiji i Americi –Na etiketi, na prednjoj strani teglice od 175gr, krupnim slovima piše “Namaz sa Crnim tartufom”. Na poleđini ovog proizvoda ispisano je: “materije koje se u njemu nalazeobnavljaju sive ćelije, na taj način poboljšavaju sposobnost učenja, pamćenja, koncentracije i mentalne izdržljivosti”. Upravo su te sposobnosti bile neophodne momku iz Novog Sada, Nikoli Stanišiću (27), kada je u septembru 2017. uložio sve što je imao i pokrenuo proizvodnju namaza od šumskih (organskih) pečuraka koji spadaju u visoko kvalitetnu “premijum hranu”.Pečurke nabavlja od kompanija sertifikovanih za prikupljanje i obradu plodova čije se otkupne stanice nalaze po planinama Srbije. Namazi se prave u fabričkom pogonu u mestu Veternik do kojeg stižu sa neke od oko 200 planina u Srbiji među kojima čak 15 prelazi visinu od 2.000 metara. Proizvod je namenjen svima koji žele zdravo da se hrane jer šumske pečurke se ne mogu uzgajati u veštačkim uslovima – uspevaju samo u prirodi, u organskom okruženju. Namazi su posni, veganski, bezglutenski, visoko proteinski, niskokalorični i pogodni za dijabetičare (0% šećera).“Osnova namaza su šumske pečurke jer spadaju u najzdravije plodove prirode. Proizvodimo ih u pet različitih ukusa od sorti: Vrganj, Lisičarka, Crna truba, Smrčak i Crni tartuf”, priča Nikola. Osim pečuraka u namaze stavljaju leblebije, himalajsku so i hladno ceđeno maslinovo ulje. Robna marka ovih namaza je Šumska tajna, a start ap je ubrzo po osnivanju prerastao u kompaniju “Stanišić Bio”.Ključ dobrog biznisa je stabilna proizvodnja sa dobrim kapacitetima za izvoz. Verujući da njegova firma ima dobar tržišni potencijal, Nikola je obilazio sajmove, susrete kupaca i proizvođača i preko tih kontakata upoznavao je inostrano tržište prehrambenih proizvoda. “Bio sam učesnik prvog procesa nastanka kompanije kada smo kroz poslovne inkubatore i habove dobijali savete i pordršku neophodne za startap: kako da postavimo tehnologiju, da uspostavimo dizajn, kako da osiguramo finansije i kako da otvorimo pristup tržištu i izvozu”, objašnjava Nikola.Namazi “Šumske tajne” su se posle samo godinu dana našli u 300 maloprodajnih objekata u Srbiji i u dva izvozna kanala. Već krajem prve poslovne godine izvozili su u Češku i Crnu Goru, a već od početka 2019. namazi su putovali na tržišta Belgije, Slovenije i Amerike.70 hiljada vrsti pečurakaPečurke se smatraju drugom najvećom grupom organizama u biosferi posle insekata. Prema klasifikaciji UN tela za održivu poljoprivredu (UN CSAM) na svetu postoji 69.000 pečuraka. Preko 5.000 poseduje različiti stepen jestivosti, a oko 2.000 vrsta spada u primarne jestive pečurke. Samo 100 vrsta uzgaja se u veštačkim uslovima od čega 30 komercijalno, a samo se 6 vrsta koristi za industrijsku proizvodnju. Oko 1.800 ubraja se u lekovite, a oko 10 odsto od ukupnog broja vrsta smatra se otrovnim, dok je 30 vrsta pečuraka označeno kao “smrtonosne”.“Šumska tajna” je do novih investicija i širenja došla i uz pomoć programa EU za podršku startap inicijativama na Zapadnom Balkanu EU4TECH. Nikola je sa svojim timom u okviru pomoći “EU4TECH” i uz pomoć iskusnih stručnjaka ojačao kompaniju i uredio poslovne planove te dobio priliku da upozna investitore.“Iskustvo i podrška EU u okviru EU4TECH su fantastični i preporučio bih svim početnicima u biznisu da što više obrate pažnju na te mogućnosti. Najvažnije u biznisu danas je dospeti do novog znanja i kontakata jer samo to razvija biznis. Očekujem podršku EU za svoj kao i za biznis ostalih vlasnika startapa iz Srbije, naročito mladih.”Ovaj startap bio je jedan od 30 projekata sa zapadnog Balkana koje je podržao EU4TECH. Proizvođači namaza od pečuraka imali su svog predstavnika i na čuvenom Leader Project 2019 gde su učestvovale neke od najvećih kompanije iz Srbije. Tokom dvonedeljne obuke i upoznavanja sa tehnikama primene velikih svetskih inovacija, Nikolin tim razvio je konkretne planove unapređenja menadžmenta u kompaniji.Startap u SrbijiPrema poslednjem globalnom istraživanju startap sistema za 2019. koje je uradio Startap Genome, u Beogradu i Novom Sadu postoji između 200 i 400 startapova koji se nalaze u prvoj fazi razvoja. U poslednje dve godine sistem startapa u Srbiji značajno je porastao, a najrazvijenije oblasti su gaming i blockchain. Tehnološki startapi u Srbiji imaju poreske olakšice u dvostrukom iznosu troškova istraživanja i razvoja, uz postojanje posebnog poreskog režima sa povoljnom poreskom stopom od samo 3 odsto. Vrednost ekosistema i investicija srpskih startap poslova u ovom istraživanju procenjen je na 303 miliona dolara, dok je svetski prosek 5 milijardi dolara.Nikola veruje da su četiri faktora bila ključne u razvoju njegovog startapa do izvoznika kakav je sada:autentičan i ukusan proizvod kao zdrava ponuda za doručak i kao dodatak uz meso i pasteosobine proizvoda u skladu s trendom tržišta: veganski, bezglutenski, niskokalorični, pogodan za dijabetičareprofesionalan i energičan tim mladih ljudi koji stoji iza ovog poslaveliki potencijal poslovne ideje i otvorenost ka međunarodnim projektima.Od juna ove godine namaze od pečurki moguće je kupiti u onlajn prodavnici www.sumskatajna.rs gde se odnedavno nalaze i planinski čajevi, prirodni voćni namazi i med sa različitim ukusima. Nikola planira da formira poseban sektor “Šumska tajna – Organic” gde će prodavati isključivo sertifikovane, organske proizvode. “Budućnost prehrambene industrije je u organskoj hrani i online prodaji”, predviđa Nikola.Evropska unija donirala je Srbiji više od 3.6 milijardi evra od 2000. godine i najveći je donator i najznačajniji partner u modernizaciji društva i insitucija. Sredstva EU korišćena su za reforme brojnih oblasti: infrastruktura, obrazovanje, poljoprivreda, kultura, privreda, industrija, mala i srednja preduzeća, energetika, državna administracija, socijalna inkluzija, zaštita od poplava, životna sredina.Evropska unija opredelila je više od 200 miliona evra za podršku tržišnoj ekonomiji Srbije. EU promoviše inovacije u oblasti nauke i tehnologije i podržava povezivanje istraživanja i razvoja sa tržištem. Podrška EU stimuliše razvoj preduzetništva i povezuje poslovnu, akademsku i naučnu zajednicu. Ove aktivnosti imaju za cilj povećanje broja radnih mesta, poslovnih šansi i konkurentnosti proizvoda.