Foto: Aleksandar StamenkovićPut Slovačke u EU – izazovi i rezultati 31/10/2016 Vesti O istorijatu Slovačke, tranzicionim procesima i izazovima, putu ka Evropskoj uniji do predsedavanja Savetom EU govorila je Nišlijama ambasadorka Slovačke u Republici Srbiji Dagmar Repčekova. Ovo je bio poslednji u nizu brojnih događaja koji je bio spona Slovačke i Niša poslednjeg dana oktobra. ,,Danas je dan Slovačke u Nišu. Čuveni ilustrator iz ove zemlje se danas družio sa učenicima Umetničke škole, ali i niškim osnovcima, sa niškog aerodroma je poleteo prvi avion za Bratislavu, sada govorimo sa ambasadorkom o Slovačkom putu ka EU, a potom gledamo slovački film Sunce u mreži’’, rekla je u pozdravnom govoru počasna konzulka Slovačke u Nišu Stela Jovanović.Priča o Slovačkom putu ka EU počela je osamostaljivanjem ove države što je podrazumevalo strukturalne promene – novi Ustav, izgradnju pravne države, ali i ,,mimodržavnog’’ društva. ,,Tokom prve reforme smo započeli privatizaciju kojom smo zaustavili proces demokratizacije. Sproveli smo takozvanu kupon privatizaciju gde je svako mogao da za 1000 kruna kupi vaučer – akcije javnih preduzeća što je dovelo do toga da imate na hiljade vlasnika, ali nema ko da rukovodi’’, priseća se Repčekova. ,,Jedna od važnijih reformi bila je reforma poreskog sistema kad smo uveli ujednačenu poresku stopu od 19% što je dovelo mnogo stranih investitorau Slovačku i prezentovalo našu državu kao automobilsku snagu. Vidite da efekti toga i danas traju’’, napominje slovačka ambasadorka.Kao najmanje uspešnu, Repčekova navodi reformu zdravstva koja se izvrgnula u plodno tle za korupciju. Mnogo uspešnija je, međutim, bila reforma javne uprave koja je, ipak uz nešto peripetija, prošle godine dovela do objavljivanja državne Strategije o profesionalizaciji javne uprave.Slovačka danas,,Zaokružena’’ tržišna ekonomija, razvijeno poslovanje malih i srednjih preduzeća, jaka industrija i izvoz od skoro 90% neki su od pokazatelja uspešnosti ove, nekada socijalističke države. ,,Auto industrija trenutno broji oko 80 hiljada zaposlenih, a 385 hiljada radi u fabrikama koje proizvode delove za automobile. Ubrzo će nam faliti ljudi, ali i fabrike koje će da nam dodaju auto delove, u tome nam Srbija može biti dobar partner’’, ocenila je ambasadorka države čije je putovanje u Evropsku uniju trajalo 16 godina, od 1993. kada je potpisan Sporazum o pridruživanju do 2009. kada je uvela evro. Danas Slovačka predsedava Savetom EU i prioriteti su, navodi Repčekova, ekonomski rast Unije, moderno jedinstveno tržište, održiva migrantska i azilantska politika i globalno angažovana Evropa. ,,BREXIT je pokazao da su Uniji neophodne ozbiljne promene. Neophodno je reformisati EU tako da bude bliže građanima’’.Govoreći o putu Srbije ka EU, Repčekova je prisutne podsetila da su do danas otvorena četiri poglavlja i napomenula da ,,nije bitno koliko je poglavlja otvoreno već koliko će ih biti zatvoreno. To je bitno i da biste bili ravnopravni igrač u okviru Unije’’. Ona je uverena da Srbija ne balansira između istoka i zapada već veruje da je nepokolebljiva u svojoj nameri da bude deo Evropske unije.