Medijska pismenost prioritet u vremenu interneta i društvenih mreža 18/03/2019 Vesti 30 beogradskih srednjoškolaca učestvovalo je u radionici posvećenoj praćenju medija, koja je danas održana u EU info centru. Aktivnosti su deo Evropske nedelje medijske pismenosti, koja se ove godine obeležava od 18. do 22. marta.Na radionici, glavnu reč su imali izvršni producent televizije N1 Igor Božić i glavni i odgovorni urednik lista Danas Dragoljub Petrović. Oni su sa učenicima razgovarali o tome kako nastaju vesti i kako funkcionišu redakcije dnevnih novina ili televizije. Kroz aktuelne primere, dvojica dugogodišnjih urednika objasnili su koji su glavni izazovi u njihovom svakodnevnom poslu i govorili o značaju tako da se prepoznaju lažne vesti i tendenciozno izveštavanje od onoga koje je faktografsko, izbalansirano i istinito.Učenici su mogli da čuju ponekad šaljive, a ponekad ozbiljne priče iz višedecenijskog iskustva, kroz koje je prikazan i značaj kvalitetnog novinarstva kao dobrog filtera informacija u vremenu kada smo, putem interneta, njima okruženi.Veliki broj mladih nikada nije video pisaće mašine, a kada sam ja počinjao da radim, nismo mogli da koristimo kompjutere Božić, ilustrujući tehnološki napredak u medijima poslednjih godina. Konstatuje da se, do nedavno, televizijska ekipa se sastojala od devetoro ljudi.„Sada, jedan čovek može sve to da uradi, a u režiji sedi najviše troje ljudi. Za nekoliko godina, i taj posao će moći da radi jedan čovek. To znači da će u medijima biti sve manje posla. Ipak, prednost će imati oni koji imaju više veština,“ procenjuje on.Pre početka rada, učenicima su se obratili predstavnici Delegacije EU u Srbiji, državnih institucija i organizacija koje rade na povećanju medijske pismesnoti. Nedelja posvećena ovoj temi nova inicijativa Evropske komisije i Srbija jedina zemlja van Unije koja učestvuje u njoj, kaže Svetlana Đukić iz Delegacije Evropske unije.„Mi imamo veliki medijski program, pre svega kroz pomoć za istraživačko novinarstvo. Medijsko obrazovanje je važno koliko i sloboda izražavanja, i zato mi je veoma drago da ste zainteresovani za ovu temu,“ istakla je ona.Bitan element je rad na medijskoj pismenosti u okviru obrazovnog sistema, kaže Maja Zarić iz Ministarstva kulture i informisanja.„Trenutno radimo na priručniku za povećanje medijske pismenosti, kojim će se služiti nastavnici. Svako znanje potrebno je sistematizovati, a i nastavnicima je ponekad potrebna pomoć,“ ističe Zarić.Ivana Jelača iz Media Diversity Instituta kaže da se u svojim aktivnostima fokusiraju na mlade i nove medije.„Trećina mladih izložena je govoru mržnje na internetu. Takože, tu je i manje vidljiva opasnost da zbog algoritama na internetu i društvenim mrežama upadamo u opinion bubble, gde čujemo samo stavove sa kojima se slažemo,“ tvrdi Jelača. Ona kaže i da je njena organizacija pokrenula projekat MLADI, u okviru kojih će u narednim mesecima biti održani treninzi.Medijski edukativni centar sprovodi akciju Milclicks, koju je pokrenuo UNESKO, sa ciljem da se ukaže na važnost odgovornog i mudrog ponašanja na internetu, kaže predsednik te organizacije Miomir Rajčević.„Na svetu se koristi preko 4 milijarde pamentih telefona, to je neizbrojiva količina informacija i često se stvara šum. Internet je naše okruženje i trebalo bi da naučimo kako da se snađemo,“ navodi Rajčević, koji je srednjoškolcima pokazao i kratak promospot kampanje, u okviru koje će se 20. marta održati i radionica u EU info kutku u Novom Sadu.