A šta bi bilo da smo zaista započeli evropske integracije kulturom, kako je Monet navodno izjavio? Jedno je sigurno, kultura je prvo mesto gde se ogledaju država i njeno društvo.Kulturna politika je istovremeno i proizvod i proces. Možemo se zapitati: zašto nam je potrebna jasna kulturna politika i saradnja najšire platforme kulturnih aktera, kako bi učinili kulturne vrednosti delom svakodnevnog života najšireg broja ljudi u Srbiji? Evropa kao kulturni kolektivitet odnosi se na ono što nas čini Evropljanima, kao što su zajednička prošlosti, civilizacijska baština i prepoznatljive kulturne vrednosti. Kulturni senzibilitet, podsticanje kulturne saradnje i izgradnje kapaciteta, demokratizacija kulturne politike i programi koji će omogućiti rešavanje važnih pitanja, biće potrebni za uspeh daljih evropskih integracionih procesa.Tranzicija kulturnog sektora u Srbiji započela je sa neadekvatnim ljudskim resursima, bez jasne strategije i sposobnosti sektora da konkuriše za sredstva iz različitih finansijskih izvora. Iz toga jasno proizilazi konkretna potreba za institucionalnom tranzicijom – aktuelna administracija mora, bez daljeg odlaganja, biti profesionalizovana, sposobna da redefiniše svoje prioritete i unapredi kvalitet znanja i veština, kao i da usvoji principe moderne produkcije i menadžmenta u kulturi, u kontekstu procesa evropskih integracija i izmenjenog modela kulturne politike u Srbiji.Najveći potencijali kulturnog sektora i medija su kreativnost i inovacija, a njihov gubitak kao bitnih elemenata društvene transformacije, predstavljaju veliku opasnost za razvoj našeg društva pod konstantnim pritiskom tranzicije. Mediji moraju da se transformišu, kako bi uticali na razvoj kritičkog društva i javnosti. Dokle god mediji ostaju stereotipni, komercijalizovani, manipulisani, ne mogu značajno doprineti rešavanju bilo kog društvenog problema, i ostaju ogledalo oslabljenog društva stvarajući opštu ravnodušnost. Mediji igraju ključnu ulogu u svakom društvenom procesu, te oni u Srbiji moraju da informišu građane i da im omoguće da donose odgovorne, promišljene odluke.Kultura predstavlja podršku ekonomskom razvoju jedne zemlje. Kako bi neka kulturna politika bila uspešna, pre svega mora imati kredibilitet i autentičnost, posebno u vreme masovne nezaposlenosti i ekonomske nesigurnosti. Kulturna politika, usklađena sa obrazovnom, ekonomskom i ostalim javnim politikama, uz ekonomski razvoj jača poziciju vlade ali i razvija buduću publiku.Pitanje kulture i umetnosti treba da predstavlja deo kontinuiranog dijaloga sa aktuelnim politikama, a organi vlasti (ministarstva, sekretarijati, lokalne samouprave) moraju biti sposobni da prepoznaju značaj učešća kulturnih institucija iz Srbije u evropskim projektima i omoguće emancipovanu ulogu u evropskom kulturnom prostoru. Jačanje međunarodne kulturne saradnje, s jasnim inicijativama i partnerstvima u kulturnom sektoru, uz usvajanje evropskih standarda kulturnog razvoja, predstavlja vrhunsku strategiju u evropskim integracijama Srbije. Ova kulturna politika može biti podržana kroz finansijske mehanizme EU.Učešće Srbije u programima EU, kao što je “Kultura 2007-2013” omogućilo je da kulturni sektor Srbije u period od 2007. do 2013. godine dobije preko milion evra iz EU, u njemu je učestvovalo 52 organizacije u 71 uspešnih evropskih projekata, a 27 uspešnih projekata izdavačkih kuća je dobilo sredstva za prevode evropske literature na srpski jezik.“KREATIVNA EVROPA 2014-2020”U okviru programa “Kultura 2007-2013” koji se završava, potrošen je budžet od 6 milijardi eura na inicijative utemeljene u kulturnim aktivnostim, i predstavlja najveći izvor finansiranja kulture na evropskom nivou. Podrškom koju EU pruža sektoru kulture kroz programme kao što je “Kultura 2007-2013” i njen naslednik – “Kreativna Evropa 2014-2020” , putem uključivanja kulture u sve važne političke i društvene tokove, EU ispunjava ulogu komplementarnosti u odnosu na nacionalne kulturne politike, stvarajući nove sinergije u oblasti kulturnih politika, kultune diplomatije i međunarodne saradnje. Kroz pogram “Kultura 2007-2013” uspostavljena su dugoročna partnerstva među kulturnim delatnicima širom Evrope. Zahvaljujući opštim ciljevima Programa, koji ohrabruje mobilnost umetničke produkcije i profesionalaca u kulturi, ojačana je komunikacija i nivo obrazovanja unutar kulturnog sektora. Zato učešće u programu “Kreativna Evropa 2014-2020”, koji je osmišljen za naredni period, može predstavljati dobar strateški pristup za investiranje u kulturnu produkciju Srbije.Program “Kultura 2007-2013” Evropske unije u koji se Srbija kao punopravna zemlja učesnica uključila 2008. godine potpisivanjem Memoranduma o razumevanju, ušao je u svoju završnu fazu i od 1. januara 2014. godine na snagu stupa program “Kreativna Evropa 2014-2020” koji će objediniti tri dosadašnja programa: “Kultura 2007-2013” (izvođačke, vizuelne umetnosti, kulturno nasleđe, muzika, kreativne industrije), “MEDIA” (film i audiovizuelne delatnosti) i “MEDIA Mundus” (saradnja između profesionalaca iz celog sveta), uz budžet od 1.8 milijardi evra.Novi program je usklađen sa 2020 Strategijom Evropske unije, što znači da se sektori kulture, medija i kreativnih industrija smatraju pokretačima ekonomskog rasta i zapošljavanja, kao i da doprinose održivom i inkluzivnom razvoju društva.Novi program je osmišljen kao odgovor na uočene probleme u sektoru kulture i medija. Pre svega, podeljenost kulturnog prostora i tržišta, kao i jezička raznolikost otežavaju plasman umetnika, kulturnih delatnika i njihovih dela u druge zemlje. Prelazak na digitalnu kulturu, izmenjeni načini produkcije, diseminacije i pristupa kulturnim sadržajima čine potencijalnu publiku sve zahtevnijom, a pred stvaraoce stavljaju sve veće izazove. Uočen je i nedostatak merljivih statističkih podataka iz oblasti kulture, što otežava celovito sagledavanje problema i kreiranje evropskih politika zasnovanih na činjenicama i istraživanjima.Posebna pažnja biće posvećena razvoju publike kroz podsticanje medijske pismenosti i korišćenje on-line alata za povezivanje sa potencijalnom publikom u što većem broju evropskih zemalja. Još jedan od glavnih ciljeva je izgradnja kapaciteta, odnosno pomoć umetnicima da razvijaju međunarodne karijere, kao i međunarodne mreže za stvaranje novih profesionalnih potencijala, kako bi se olakšala neposredna razmena znanja i iskustava i brže prilagođavanje novim uslovima na tržištu.Neki od ciljeva “Kreativne Evrope” su podrška organizacijama u kulturi da deluju na međunarodnom planu, promocija međunarodne razmene umetnika, umetničkih dela i profesionalaca u kulturi, finansijsko osnaživanje malih i srednjih preduzeća u kulturi, kao i podrška međunarodnim kulturnim politikama koje bi pospešile inovacije, razvoj publike i novih poslovnih modela u kulturi. Poseban deo novog Programa biće posvećen razvoju audiovizuelnog sektora i podržavaće produkciju, distribuciju, promociju i bioskopsko prikazivanje evropskih filmova.Učešće Srbije u programu “Kreativna Evropa 2014-2020” 2014-2020 zavisi od potpisivanja novog Memoranduma o razumevanju sa Evropskom komisijom, što je inicijativa koju treba da preuzme Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije sledeći odluku Vlade. Da bi se ostvarili uslovi za pristupanje novom programu u punom obimu, potrebno je u toku 2013. uskladiti zakone iz oblasti digitalizacije medija sa evropskim standardima i regulisati pitanja autorskih prava. Kulturna politika Evropske unije uljučuje zakone o slobodi kretanja roba i usluga u kulturnom sektoru, zaštitu autorskih prava, kao i formiranje pravnih instrumenata vezanih za audio-vizuelni sektor i medija. Pritisak koji nastaje iz potrebe novog zakonskog okvira za kulturu i usklađivanje medijskog zakonodavstva s evropskim standardima, a u odnosu na zakonsku obavezu koja se odnosi na učešće u Kreativnoj Evropi, mogao bi zapravo da artikuliše transparentnu, pluralističku viziju kulturne politike i da potvrdi potrebu za povezivanjem kulture i obrazovanja u Srbiji.To znači razvijanje kulturne politike sa osnovnim ciljevima promocije i zaštite kulturnog identiteta, na regionalnom, nacionalnom i evropskim nivou, koja podrazumeva otvoren i dinamičan kulturni prostor, podržavajući institucije koje doprinose stvaranju samouverenog, živahnog društva građana. Kroz učešće umetnika i kulturnih delatnika u projektima finansiranim iz programa EU podržavaju se oni koji su sposobni da predstavljaju svojom kreativnošću određene vrednosti ovog društva, i pošalju jasnu poruku građana ove zemlje. Zapravo, kulturne aktivnosti mogu biti jedna od najjačih potencijala jedne zemlje da stvori jak identitet.Lola Joksimović je rukovoditeljka kancelarije Ministarstva kulture Tačka kulturnog kontakta i član Tima Evropa.