U saradnji sa Muzejom svremene umetnosti Beograd, peto predavanje u okviru serije javnih predavanja koje organizuje WCSCD biće Elene Filipović – direktorke i kustoskinje Kunsthale Bazel. Serija javnih predavanja zamišljena je da pruži uvid u nove i drugačije perspektive u teoriji i praksi osmišljavanja izložbe.

U ponedeljak 15. Oktobra od 18h u Muzeju Saveremene umetnosti u Beogradu, predavanje Elene Filipović naslovljeno Marsel Dišan, najuticajniji kustos 20. veka? razvijaće se oko istorije umetnosti kao discipline koja se razvijala kroz analizu određenih umetnika i njihovih objekata i slika. Moneovi Lokvanji, Pikasove Demoazels, Đakometijev Čovek u pokretu… I to ne isključuje Marsela Dišana, koji je proslavljen predmetima koje je napravio – bio to kupljeni pisoar kojeg je nazvao Fontanom (Fountain), ili kriptični, erotično-mehanički dijagram poznat i kao Veliko staklo (Large Glass). Ali šta ako uticaj jednog od najvećih umetnika 20. veka leži negde drugde? Ovo predavanje poslužiće da ozbiljno uzmete u obzir Dišanove aktivnosti koje nisu spadale u umetničku kategoriju – od trgovine umetnina, administracije, reprodukcije do njegovih publikacija i organizovanja izložbi. Kroz njegove raznovrsne projekte od 1913. do 1969. videćemo Dišanov neumetnički rad, s pažnjom na one projekte koji se mogu tumačiti kao kustoska praksa ili strategija koja je bila presudna za njegov umetnički rad i koja je uticala na generacije umetnika nakon njega – ugledajući se na činjenicu da okruženje u kom umetnički rad nastaje može biti i sam umetnički rad.

O PREDAVAČU:

Elena Filipović je od novembra 2014. godine direktorka i kustoskinja Kunsthale Bazel. Prethodno je bila viši kustos Vilsa (WIELS) od 2009. do 2014, kokustoskinja Berlinskog Bijenala 2008. godine zajedno sa Adamom Šimžikom, kao i urednik i kourednik brojnih knjiga i publikacija o svetskoj istoriji umetnosti, uključujući The Artist as Curator: An Anthology (Umetnik kao kustos: antologija) (Mousse Publications, 2017), The Biennial Reader: Anthology on Large-Scale Perennial Exhibitions of Contemporary Art (Rider za bijenale: antologija velikih dugogodišnjih izložbi savremene umetnosti) (Hatje Cantz, 2010), and The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe (Decenija Manifeste: rasprava o izložbama savremene umetnosti i bijenalima u Evropi nakon pada Zida)(MIT Press, 2005). Bila je kustos mnogobrojnih samostalnih izložbi mladih i uspešnih umetnika, kao i nekoliko uspešnih retrospektiva. Autor je nedavno izdatih publikacija The Apparently Marginal Activities of Marcel Duchamp (Očigledno marginalne aktivnosti Marsela Dišana)(MIT Press, 2016) and David Hammons, Bliz-aard Ball Sale (Afterall Books, 2017).

Kustoski kurs i seriju javnih predavanja inicirala Biljana Ćirić u saradnji sa Supervizuelnom, predavanje Elene Filipović omogućili MSUB i Pro Helvetia, uz podršku Zepter hotela i Car:Go.

Generalni pokrovitelj: Wiener Städtische; partneri projekta: Muzej savremene umetnosti Beograd, Evropski centar za kulturu i debatu – Grad, EVA International – Bijenale savremene umetnosti u Irskoj, Fondacija „Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture“ i Muzej Zepter.

Projekat su podržali: Gete institut u Beogradu, Italijanski kulturni institut u Beogradu, Ambasada Švedske, Ambasada Kraljevine Holandije, Ambasada Irske u Grčkoj, Ambasada Republike Indonezije u Beogradu, EU Info Centar, Mondriaan fund, Pro Helvetia; galerije Eugster || Belgrade, HESTIA Art Residency & Exhibitions Bureau, Centar za promociju nauke, Zepter Hotel, Royal Inn Hotel i CAR:GO.