Trenutno više od 50 % tržišta internetskih igara EU čine igre koje se oglašavaju kao „besplatne” iako često podrazumijevaju ponekad skupu kupovinu unutar aplikacije, a potrošači često nisu potpuno svesni da pritom troše novac jer se njihove kreditne kartice terete automatski.

Evropsko tržište aplikacija naglo raste. Zapošljava više od milion ljudi i očekuje se da će u sljedećih pet godina vrediti 63 milijarde EUR. Prema platformi Distimo za analizu spoljnih aplikacija, otprilike 80 % prihoda jednog dobavljača, koji se procenjuje na više od 10 milijardi EUR godišnje, dolazi od kupovine koju potrošači obavljaju upotrebom aplikacija za pristup posebnim sadržajima za što se često koristi naziv „kupovina unutar aplikacije”. Kako bi taj industrijski sektor u potpunosti razvio svoj potencijal i dalje ostao inovativan, potrebno je da potrošači imaju poverenja u proizvode.

Trenutno više od 50 % tržišta internetskih igara EU čine igre koje se oglašavaju kao „besplatne” iako često podrazumijevaju ponekad skupu kupovinu unutar aplikacije. Potrošači često nisu potpuno svesni da pritom troše novac jer se njihove kreditne kartice terete automatski. Deca su posebno izložena oglašavanju igara koje se „besplatno preuzimaju”, ali koje se u stvari ne mogu igrati besplatno. Zbog pritužbi iz cele Europe Evropska komisija će se sastati s nacionalnim telima zaduženim za ovu oblast kao i velikim tehnološkim preduzećima kako bi se razmotrila pitanja koja izazivaju zabrinutost. Od industrije će se zahtevati da se obveže u da u jasno određenom vremenskom okviru ponuditi rešenja kako bi se osigurala odgovarajuća zaštita potrošača koji koriste aplikacije.

Potpredsednica Viviane Reding, komesarka EU za pravosuđe je izjavila : „Europska industrija aplikacija ima veliki potencijal za stvaranje radnih mesta i rasta i za poboljšanje naše svakodnevnice uz pomoć inovativne tehnologije. Kako bi taj sektor u celosti mogao da ostvari svoj potencijal, potrošači moraju imati poverenja u nove proizvode. Jasno je da je zavaravanje potrošača pogrešan poslovni model koji je osim toga nespojiv sa smislom pravila EU o zaštiti potrošača. Evropska komisija od industrije aplikacija očekuje vrlo konkretne odgovore na zabrinutost koju su izrazili građani i nacionalna udruženja potrošača.”

Neven Mimica, komesar za zaštitu potrošača, izjavio je: „Potrošačima, a posebno deci potrebna je bolja zaštita od neočekivanih troškova povezanih s kupovinom unutar aplikacije. Nacionalna tela i Evropska komisija raspravljaju s industrijom o tome kako rešiti taj problem koji ne samo što potrošačima uzrokuje finansijsku štetu, već dovodi u pitanje i verodostojnost tog vrlo obećavajućeg tržišta. Svi ćemo imati korist ako što pre pronađemo konkretna rešenja.”

Na sastancima s predstavnicima te industrije nacionalna tijela iz cijelog EU će predstaviti zajedničko stanovište o tome kako primenjivati odgovarajuća potrošačka pravila u tom sektoru. Sastanke će voditi danski ombudsman za zaštitu potrošača, a sudjelovaće i Francuska, Ujedinjeno Kraljevstvo, Italija, Belgija, Luksemburg i Litvanija, članovi mreže za saradnju u zaštiti potrošača (CPC) koja je zadužena za sprovođenje prava potrošača u celoj EU.

Četiri najvažnija pitanja u vezi s kojima su potrošači izrazili zabrinutost i o kojima će se razgovarati na sastancima su sledeća:

  • igrama koje se oglašavaju kao „besplatne” ne smeju se zavaravati potrošači u pogledu stvarnih troškova koji su uključeni
  • igre ne bi smele da neposredno podstiču decu na kupovinu proizvoda ili odrasle da to čine za njih
  • potrošače je potrebno na odgovarajući način informisati o načinu plaćanja, a kupovina se ne bi smela naplaćivati po automatskim postavkama bez izričitog pristanka potrošača
  • trgovci bi morali da objave adresu elektronske pošte kako bi potrošači mogli da im se obrate u slučaju pitanja ili žalbi .

Sledeći koraci: Sastanci pružaju Komisiji i nadležnim telima država članica mogućnost da s industrijom pronađu zajednički jezik kako bi se reagovalo na zabrinutost koju su izrazili potrošači. U svakom slučaju, Evropska komisija, zajedno s nacionalnim telima za prava potrošača, će nastavit da prati napredak i odlučiti da li su potrebne dalje mjere.

Kontekst

Tržište internetskih igara i igara za mobilne telefone kao i aplikacija u Uniji naglo raste. Procjenjuje se da su 2011.godine potrošači u Ujedinjenom Kraljevstvu , Nemačkoj, Francuskoj, Italiji, Španiji , Holandiji i Belgiji na internetske igre potrošili 16,5 milijardi EUR. Prema spoljnoj vanjskoj studiji udruženja Bitkom (udruženja koje predstavlja industriju telekomunikacija i IKT-a u Nemačkoj) samo u Nemačkoj prihodi od kupovine unutar aplikacije između 2012. i 2013. godine su se udvostručili i dostigli 240 miliona EUR. Više od milion potrošača su deca i tinejdžeri uzrasta između 10 i 19 godina.

Uredbom EU o saradnji u zaštiti potrošača (EC N°2006/2004) nacionalna tela za zaštitu potrošača povezana su u panevropsku mrežu za ostvarenje zaštite potrošača. Zahvaljujući tom okviru nacionalno telo u jednoj državi članici EU može stupiti u kontakt s ravnopravnim telom u drugoj državi članici i zatražiti od njega posredovanje u slučaju prekogranične povrede pravila EU o zaštiti potrošača.

Saradnja se može primenjivati na pravila o zaštiti potrošača kojima su obuhvaćena razna područja, kao što su Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi ili Direktiva o nepoštenim ugovornim odredbama..
Načela povezana s internetskim igrama i kupovinom unutar aplikacije koja je 30 januara 2014. bjavila Kancelarija  Ujedinjenog Kraljevstva za zaštitu tržišne konkurencije u skladu su s preduzetim koracima.

Dodatne informacije:

Zajedničke osnove nacionalnih tela za jačanje uloge potrošača oko zaštite potrošača u aplikacijama u igrama dostupne su na:

http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/files/common_position_of_national_authorities_within_the_cpc_en.pdf

Početna stranica potpredsednice Viviane Reding:

http://ec.europa.eu/reding